Underveis...

Thursday, October 19, 2006

Search beyond Google


Hektiske uker siden siste bloggpost...er ikke helt fornøyd med at jeg ikke får ro og tid nok til å sette meg ned å skrive litt hver dag. Fotografering har det også blitt svært lite av. På tide å bremse litt?

Idag var jeg på NOLUG seminar på HiO og hørte på redaktøren av ONLINE: The Leading Magazine, Marydee Ojala.
Tema for seminaret var gjennomgang av andre søkemotorer enn Google. Seminaret var fullt og ved spørsmål om hvem som først går til Google når de skal finne svar på et spørsmål - viste svar ved håndsopprekning at det var så godt som alle. Google har omtrent slått knockout på konkurrenter og har rimelig stor makt mht hvilken informasjon og hvilke svar vi finner først.

Syns for min del at det er litt betenkelig at vi er så stereotype i vår søkeadferd at vi muligens går glipp av ganske mye annet enn det mest opplagte!
Det viser seg forresten at mange av de andre søkemotorene Ojala nevnte eies og drives av et lite knippe av de samme personene - så hva er egentlig den store forskjellen???
Interessant var det - men ikke så mye nytt utover hva jeg allerede vet og har erfart.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home