Underveis...

Sunday, July 16, 2006

Hvem er dette?


Ja, hvem kan dette være, mon tro?

Denne mannen har ikke vært til å unngå så langt i år.
Han ser alltid sur ut - eller er han bare lei, deprimert, frustrert, utilpass, misforstått? Hvem vet...
Jeg har aldri lest noe han har skrevet siden jeg gikk på gymnaset - kom forresten opp i norsk muntlig og fikk løkscenen i Peer Gynt - det gikk bra, fikk 5 den gangen (eller var det 6? Husker ikke helt). Han framstår som litt i bitreste laget for meg.

Nå har jeg lest Gengangere og holder på med Hedda Gabler. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Gengangere må ha vært en "bombe" da den ble skrevet i 1881. Livsløgnen er et tema som går igjen - sterkt, tydelig, presist og usentimentalt. Han kan vel ikke ha følt seg helt hjemme i sin samtid? Han skriver litt plagsomt, og tror nok jeg hopper videre til noe annet å lese når jeg er ferdig med Hedda Gabler. Men fascinerende er det. Tar en tur på teater til høsten for å se Gengangere.

1 Comments:

At 9:02 PM, Blogger Fru Gran said...

Han derre Ibsen var visst en fyr som skapte veldig stor furore i den borgerlige krets da stykkene hans kom. Samtidsstykkene hans tok opp ting som alle visste, men som ingen snakka om på den tida. Dobbeltmoral etc.
Jeg leste akkurat en artikkel i Morgenbladet om dette. Husker ikke i hvilket nummer, for jeg leser dem litt hulter til bulter. Veldig interessant artikkel! Spørsmålet på slutten i artikkelen, var om Ibsens skuespill har utspilt sin rolle som vekker for borgerskapet i dag og hvordan vil Ibsens stykker bli mottatt om 50 år? Er de fortsatt aktuelle?
Og her ser jeg spørsmålet om den norske kanon kommer snikende. Men det er for varmt...
A

 

Post a Comment

<< Home