Underveis...

Monday, May 19, 2008

Havets katedral - Gjeeeesp!

Jeg kunne ikke bare gi opp - men måtte prøve å lese litt til i denne boka som har fått utrolig mye omtale og oppmerksomhet. Men boka blir bare mer og mer kjedelig og virker mer og mer som et Hollywoodmanus - med den ene hendelsen etter den andre godt egnet for lerretet, og personer jeg ikke med min beste vilje klarer å få noe personlig forhold til. Personene i boka virker konstruerte og "flate" - mer figurer enn mennesker. I det hele tatt - boka bærer så tydelig preg av å være en bevisst konstruksjon, ikke noe gjennomlevd og ettertenksomt. Når kommer filmen? Har forfatteren gjort avtale med Hollywood i forkant av å ha skrevet boka?

For spanjoler som kjenner Barcelona ut og inn er den sikkert spennende fordi handlingen foregår der, og sikkert mye spansk historie som er interessant for leserne i Spania, men kan ikke se at boka har særlig kvaliteter utover å være historisk - den har på en måte ingen allmenngyldige problemstillinger belyst på en slik måte at det virker levende og berørende.


Ganske enkelt en kjedelig bok jeg angrer på at jeg brukte 340 kroner på!

Kine på forfatterbloggen.no har ikke lest den og vil heller ikke lese den (og har heller ikke gått glipp av noe uforglemmelig og enestående) og Kjell Moe er visst enig med meg.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home